Essensen af skønhed.

onsdag den 31. marts 2010

Skønhed kan defineres på mange måder da alle har hver deres forståelse af hvad skønhed er.
Men der er så mange af os der ligge under presset at skulle leve op til det moderne skønheds ideal... Det er så slemt at folk udvikler spiseforstyrrelser af det, kun fordi nogle narrøve at sagt at du SKAL se sådan ud.
Men piger lad jer ikke føje af hvad modebranchen siger.
Skønhed er virkelig kun "skin deep" og når alt kommer til alt så er det sku ens indre der tæller. Jag jeg ved godt det lyder corny men det er sandt.

jeg er selv en pige som, ganske vist, ikke er monster stolt af mit udseende, men der er dog altid nogle ting som man kan finde ved sig selv som man syntes er smukt.
Ved mig selv syntes jeg at jeg har en utrolig flot form. Da jeg var tyndere havde jeg en X form, j´som gjorde at jeg kunne være meget tøj der fremhævede min talje og mine hofter på en utrolig flot måde. Jeg er stolt af min øjenfarve og af min ansigtsform. Og så er der også ting man ikke er stolt af ved sig selv, men problemet er bare at vi er så fokuseret på kun at se det negative ved os selv, at vi fuldkommen glemme det som gør os smukke og unikke.
Vi er kun så perfekte som vi selv mener vi er, fordi intet i denne verden er perfekt og det er det der gør os til individer.

Man bør se på det man elsker ved sig selv og værdsætte det, har du pæne bryster, en pæn næse, flotte øjne eller pæne øre så elsk det og lad være med at scanne dit ansigt for urenheder, eller nedgør din egen krop i spejlet... elsk det du har fordi der er altid noget smukt ved en. Jeg vil vædde med at jeg ville kunne finde noget smukt ved en hvilken som helst pige som hårdnakket siger "Nej jeg er grim og fed"... som Penn og Teller ville sige det "BULLSHIT"

Men en ting jeg hader ved min hud er at den virkelig er tør, og det er ikke kun ansigtet, det er hele kroppen og det er specielt slemt her under vinter perioden.
Jeg ved ikke om nogle af jer andre lider under det, men det er nogle gange så slemt med min hud at den ligner en krakeleret ørken som svier. Det er specielt slemt på mine skinneben.
Og det fik mig faktisk til at tænke tilbage til dengang jeg tog kurser i skønhedspleje og make-up... jo jo det har jeg skam prøvet og jeg fandt nogle af mine gamle opskrifter frem på ansigtsmasker som du kan lave selv i hjemmet. Det koster ikke det vilde og du kan lave det hver dag hvis du lyster, og helt uden at skulle op i matas og shoppe efter den helt rigtige dyre maske, som aligevel måske slet ikke hjælper på din hudtype. Vil man gerne fremstå som en pige med pæn hud er man nød til at bruge tid på det. Dette er ikke mirakelkure som virker på en dag og så behøver du ikke bruge dem mere, men brug dem med omhu. Smuk hud tager tid og flid :)
Så derfor piger vælger jeg at poste nogle af opskrifterne :D

OBS: Før du går i gang skal du vide at overdrevet brug af disse masker godt kan give en allergisk reaktion så gå stille og roligt fremad, og brug dem ikke hver dag men engang om ugen, som du ville med en købt maske :)

Peeling:
For mig er det sådan et en hver god hudpleje starter med en god omgang peeling. Til jer der ikke ved hvad peeling er, så er det en creme med nogle grove elementer i som man massere i ansigtet med cirkel bevægelser, dette fjerne døde hudceller og tømmer de der fæle porrer, og tro det eller lad være, så er det utroligt nem at lave selv og det er med ingredienser man altid har i sit køkken. Du skal faktisk bare blande Olie og salt så du får en ikke alt for tynd men heller ikke alt for grynet masse. Jeg anbefaler at bruge ekstra jomfru olivenolie da den tilføjer fugt til huden. Lad være med at blive skræmt væk af at der skal bruges olie, fordi det ender ikke med at jeres porrer lukkes helt tid og i får acne i hele fem-øren så bare slap af
Gør som i ville med en hvilken som helst andet ansigts creme... Massere den med cirkel bevægelser ind i huden og kom godt over det hele, hold jer dog fra øjne, der er salt i det møg. Olien vil fugtig gøre huden og saltet vil skrubbe de døde hudceller væk :D
Gør det i ca et minut og skyl derefter ansigtet af med varmt vand, og tør så ansigtet. Det efterladen huden lækker blød og man føler sig helt frisk igen :D

Ansigtsmaske med Honning, Banan og Avocado:

Lad mig sige det som det er, denne maske er SÅ skøn og gør din hud så lækker blød at du drømme ikke om det. Honning har gemme flere århundrede været brugt som en middel mod tør hud og det er fremragende til det, bananen tilføjer det ekstra fugt. Bland en skefuld honning med en hel moset banan og lad den sidde på dit ansigt i 15 – 20 minutter. Skyl derefter med lunke vand :D


Ansigtsmaske med avocado og cremefraiche:

Mos en halv avocado og cremefraiche i en skål og gnid det godt i ansigtet. Du skal lade det sidde i ca 10 minutter hvorefter du skyller det med lunke vand. Huden bliver lækker smidig og blød af det :D


Ansigtsmaske af agurk:

Dette her er klart en af de bedste masker jeg kender. Jah det virke kliché at bruge agurk men det som agurken gør er faktisk at den frisker huden op. Du skal bare enten rive eller skære meget tynde skiver af agurken ud og lad den ligge på ansigtet i 15-20 minutter, skyl med vand bagefter :D


Ansigtsmaske til fedtet hud:

Fedtet hud er vist noget mange teenagere og voksne kender til. Jeg har selv en tendens til at udvikle lidt fedtet ud enkelte steder i mit ansigtet som panden og hagen, hvilket også er der hvor det oftest forekommer. Men til det er en maske lavet med A38, agurk og citronsaft altså virkelig god. To spiseskeer yoghurt blandet op med en halv revet agurk og en teske citronsaft smøres i ansigtet og skal sidde der i ca 10-15 minutter, skal derefter med lunkent vand :)


Ansigtsmaske til hud plaget af acne:

Vi har alle kendt til dette problem, i større eller mindre omfang, som teenagere og endda som voksne, og det er aldrig sjovt at have en skov af acne i ansigtet, og det nytter ikke det fede at dække det med make-up da det om ikke andet kan forværrer det. Men en god maske mod det er faktisk 3 spiskefulde havregryn, lidt yoghurt, to teskeer æble eddike og to teskefulde kamille ekstrakt (bare kamille te). Yoghurten hjælper med at give fugt og eddiken virker faktisk mod bakterier. Det hele skal blandes sammen og smøres i ansigtet, lad det virke i 15 minutter og skyl hele molevitten af med lunke vand :D

Ansigtsmaske til tør og sart hud:

Jeg er selv den type som har en ret sart hud, og det har så noget at gøre med jeg for det første er rødhåret og er meget bleg, så min hud bliver meget let påvirket af vejret og forurening. Men her er der en god maske til den slags ;D
En hel fersken, en spiseskefuld blød honning og to spiseskefulde mandelolie.
Grunden til man bruger fersken her er fordi at ferskenkødet indeholder fugtighedsbevarende enzymer og lindrende olier :D
lad den sidde i 15 minutter og vask det af med lunkent vand :D

3 kommentarer:

Unknown sagde ...

Må fraråde at bruge en saltpeeling i ansigtet, det er alt alt for skrapt(!) mod den fine hud i ansigtet. Ellers godt indlæg, dog med få mangler omkring maskerne.

Unknown sagde ...

Nu er jeg ikke på nogen måde ekspert i ansigtsmasker og peeling (det ville nok også blive noget rod med mit fuldskæg), men, fra et fysik-sysnpunkt, vil skrapheden af en saltpeeling så ikke være stærkt afhængig af kornstørrelsen, den kraft man gnubber med og hvor lang tid man bruger i det samme område?

Michelle sagde ...

Ørum: Det ville jeg selv mene. Jeg ville umiddelbart mene der er forskel på om du bruger fin salt eller grovere salt.

キウイ戦士: Selv har jeg aldrig haft problemer med en saltmaske, og tror, som Ørum siger, at det har noget og gøre med hvilken type salt man bruger og hvio voldsomt man "gnubber" den ind i huden ;)
et ville være rart hvis du skrev hvilke mangler der var, så jeg kan rette det :)