Hvad sker der lige her?

mandag den 15. marts 2010

Det er jeg virkelig nød til at spørge om. Hvad sker der lige her.
Over de seneste par år har jeg formået at blive medlem af mange forskellige sider, som ligger over i den nørded eller anderledes ende af skalaen.
Jeg er tit der inde for at snakke lidt med folk og for at holde mig opdateret om hvad der sker på de enkelte sider og hvordan folk har. Men jeg må sige jeg er chokeret.
Jeg er chokeret over hvor mange unge mennesker der lider af den ene eller den anden psykiske sygdom, lige fra skizofreni til MPD og der er faktisk rigtig mange af dem, eller det er sådan den føles om ikke andet.
Det får mig til at tænke på hvad det er der gør at der faktisk er så mange unge mennesker der bukker under for: Spiseforstyrrelser, depressioner, MPD, skizofreni og andet? Er det fordi at vi lukker omverden så meget ind i vores stuer til dagligt igennem TV og internet, at der er nogle som bare ikke har psyken til at kunne klare alle de trængsler? Eller er det noget helt andet? Grunden til jeg undre mig så meget er fordi jeg aldrig selv har døjet med nogle af de ting, så jeg kan ikke sætte mig ind i hvad det er for en faktor der spiller ind?
Men jeg syntes det er skræmmende hvor unge de mennesker er... når man læser om en 14 årig pige der lider af skizofreni, eller om en person på min alder som ligger under for en depression og spiseforstyrrelse... det er simpelthent uhyggeligt, og jeg er bange for der er flere og flere mennesker som ryger ind i det. Jeg ved godt at vores hverdag er blevet utroligt stressende, og nogle af de psykotiske lidelser (lyder meget negativt) kan sagtens være noget som er kommet ud fra stress... Men er det virkelig det der er problemet? Mange siger at stress er den nye livsstils sygdom og det er en stort set alle kan lide af, men er det den der gør at mange unge mennesker bukker psykisk under?
jeg prøver på ingen måde at svine folk til eller stille dem i dårligt lys, hvis det er det man tror, men jeg er virkelig så skræmt over der er mange der har den type psykiske problemer... Det er som om at man ikke kan bevæge ind på et eneste fora (snakker her om f.eks: rollespil) uden der er minimum én som lider af det ene eller det andet. Jeg har selv en utal af venner som er skizofrene eller lider af andre ting, men troede virkelig ikke der ville være SÅ mange der havde det? Jeg ved det, jeg får det til at lyde som om det er en pest der er ved at sprede sig ind over landet, og at den vil ramme alle på den vej... Men håber engang jeg kan få et svar på hvorfor det er sådan... Dels fordi man på en måde selv er bange for det, men det er på grund af noget personligt.... Måske får jeg aldrig svar... måske gør jeg.
Jeg følte bare jeg havde brug for at udtrykke min bekymring og næsten angst for at udviklingen for ungdommen er gået den vej som den er. Jeg havde bare brug for at lette det fra hjertet, frem for bare at lade det nage mig.

2 kommentarer:

Sa-chan sagde ...

Jeg ved hvordan du har det. Jeg tænker utrolig tit selv det samme. Så sejt at du tør sætte ord på dine tanker på den måde.

Michelle sagde ...

Tusind tak Sa-chan :D
Men det er virkelig et mysterie der har plaget mig længe, dels fordi jeg har en søster som har lidt under en svær depression siden hun var 14, så det har bare altid undret mig over hvorfor så mange unge mennesker faktisk ender med psykiske sygdomme :(
Men det er som sagt utroligt skræmmende at det er så mange.