Cosplay.

tirsdag den 30. marts 2010


Jeg er fan af cosplay og har været det i mange år. Jeg kan faktisk slet ikke huske hvordan pokker jeg kom ind i cosplay miljøet, men som alt andet startede det efter jeg begyndte og se anime. Faktisk var mit første møde med anime da jeg ikke var særlig gammel, var vel tæt på de 9-10 år da jeg faldt over det første gang på den tyske tv kanal RTL 2, hvor de viste Sailor Moon. Vidste ikke hvad det var men syntes faktisk det var noget ret fedt. Dramatikken, tegnestilen, historierne alt var bare så appellerende til mig og jeg begyndte at studere lidt om hvad det var for en type tegnestil. Men det lykkedes mig ikke da jeg ikke var særlig ferm med internettet dengang. Men som tiden gik begyndte der at åbne en helt ny verden for mig... Jeg begyndte faktisk at finde du af hvad anime gik ud på, og det skete da jeg var i Prag som 13 årig, mener jeg. Jeg faldt over to anime'er der; Vision of Escaflowne og Golden Boy. Min interesse blev yderligere pirret og jeg måtte bare vide hvad det gik ud på. Jeg husker selv min første rigtige anime som var Trigun, det var den første anime jeg så fra ende til anden og jeg var simpelthen vild med den, det udviklede sig så stille hen over årene, og jeg fik mit teenage fangirl flip hvor jeg bare SKULLE eje manga'er og gerne så mange så muligt, min aller første var faktisk Dragon Ball, haha :D

Men jeg er blevet meget mere nede på jorden nu, ser gerne mange anime'er også dem som er lidt... psykedeliske som Di Gi Charat og Ecxel Saga, men min manga spree er jeg over nu, syntes ikke det er mig da jeg langt hellere vil se de animerede udgaver af historierne. Men det var ikke særlig lang tid efter jeg virkelig begyndte at se anime at jeg faldt over cosplay! Jeg kan huske at jeg syntes det var SÅ fedt at folk klædte sig ud som dem fra serierne, spillene og manga'erne! Og der var rigtg mange som bare jorde det SÅ godt. Men truth be told så tog det mig mange år før jeg ligesom begyndte at gøre det selv. Jeg var i tvivl om hvem jeg ville cosplay og hvordan jeg skulle gøre det... Endtil jeg faldt over en på nette som syede cosplays! Da jeg endelig FANDT en der kunne sy cosplays så vidste jeg også godt hvem jeg skulle være; Yuna fra Final Fantasy X, summoner udgaven. Jeg bestilte det hjem, angav mine mål til tøjet og ventede SÅ spændt på at det skulle ankomme hjem til mig... Det føltes som evigheder for at det cosplay skulle komme til min dør, og jeg var inde og tjekke min track and trace hver dag for at se hvor langt den var. Da jeg endelig så at der stod "Klar til levering i Nibe" blev jeg fuldkommen ude af mig selv... jeg skulle have mit første RIGTIGE cosplay!

Jeg modtog det dagen efter og jeg flåede
pakken op... og der lå det... Mit Yuna cosplay, og jeg havde bare det største smil på læben XD Jeg smed tøjet, hoppede i mit cosplay og stod foran min kæreste, gawd jeg var SÅ stolt af mig selv! Jeg var heldig at finde en som havde lavet et virkelig flot yuna costume med rigtige broderiger på plus jeg købte parykken der forstillede hendes hår fra Final Fantasy x2 (yah miksede det lidt) og det var endda MED hestehalen som gik helt ned til mine ankler og som var virkelig godt lavet (måtte også betale prisen der efter)! Mit første rigtige cosplay jeg nogle sinde havde ejet, og jeg gik med det til j-pop 2009 og jeg var stolt :D Fik også utrolig mange komplimenter for mit cosplay! Havde en hjemmelavte ørring og en hjemmelavet staff (fordi jeg ikke kunne finde det helt rigtige på nettet) men manglede dog en grøn kontaktlinse. Men hold da op jeg fik meget ros og jeg følte mig som en RIGTIG cosplayer :D Senere har det kun udvidet sig lidt i mit cosplay.

Jeg næsten det fulde set til Death Th
e Kid fra Soul Eater, og jeg skal til og have fat i Kaitos cosplay fra vocaloid :3 Men hvorfor syer jeg ikke SELV mine cosplays? Det er fordi jeg kort og godt ikke kan.

Jeg er igang med at sy mit cosplay til Hina Ichigo, men det er helt fra sidste år af, og jeg kan virkelig ikke tage mig sammen. I skulle næsten se mig foran en symaskine. Hver gang brøler jeg efter hjælp fordi tråden er klumret fast, jeg kan ikke få den til at sy, eller ikke kan tråde den åndssvage maskine, og så er jeg ikke særlig tålmodig med det. Men det har noget at gøre med at jeg er perfektionisk hvad angår mine kostumer, om det er til rollespil eller til cosplay...
Jeg skal have noget der ligner så tæt på så muligt, så derfor er jeg det fail type cosplayer som ikke kan prale af at sy sine kostumer selv, men som er nød til at have andre til at lave det for mig :( For tiden arbejder jeg på at tjene sammen til et rimelig dyrt cosplay som ligger på et prisleje af 20,000,- og et andet som ligger på 3000,- men jeg er ikke bange for at betale den fulde pris for mine cosplays. Cosplays er lige så meget en livsstil for mig som det er en sjov hobby! Jeg går igennem mange dages undersøgelse for at finde de rigtige ting til mine kostumer. Jeg bruger timer og atter timer på at finde ting der matcher de små detaljer på billederne af dem jeg skal cosplay og jeg hygger mig med det :D Men det cosplay der koster 20,000 er lavet i den bedste kvalitet og består af rigtig meget rystning, så derfor er det ikke bare noget som jeg sådan lige kan sætte mig til at lave selv.

Grunden til det ER så dyrt er fordi det er noget jeg får lavet, i den bedste kvalitet. Jeg snakker her om firmaet limebarb, som jeg spurgte om de kunne lave rustningen, det kunne de godt og jeg troede jeg bare at det var selve rustningen og tøjet. Men jeg de tilbød både at lave parykken, svædret, skjoldet, rustningen jah det HELE på den kvindelige crusader, og jeg var målløs! Det er SÅ uhyr få professionelle cosplay syerske der kan lave ALT på billedet, og jeg var SÅ forelsket i at de sagde de sagtens kunne lave det :D
Hvis folk gerne vil se billedet af rustningen så prøv at google "Ragnarok Online Crusader" og så skulle gerne få billedet op af en langhåret kvinde i en rustning :) Det er virkelig et af mine drømme cosplays og jeg drømmer om den dag jeg kan bære det til en con og folk bare vil kikke efter en ;D Men nu skal jeg virkelig også have taget mig sammen så jeg kan få det Hina Ichigo cosplay færdig. Det ligger bare og venter på jeg syr det ene ærme på, og syr det andet færdigt, tilføjer de sidste bånd og blonder, laver underkjolen og mamelukkerne så skulle det nemlig være det. Så er det bare at bestille den blonde par og skoene ;D Men jeg må sige at der også er en down-side ved cosplay! Der er nogle folk der ude som bare ikke KAN cosplay, og jeg er nok desværre selv en af dem. Den buttede pige der cosplayer Sailor Moon, den ranglede og høje dreng med det fedtede hår der cosplayer Alucard! ARG! få dem VÆK! Men så er der så andre som gør det skide godt med deres cosplays hvor man bare tænker "wow jeg når dem aldrig til sokkeholderne" og det er de folk som jeg personligt ser op til.

Jeg har set nogle enkelte der ude som bare KAN det der med cosplay og som endda gør det for få penge. Lige så kritisk jeg er overfor mig selv, lige så kritisk er jeg overfor andre hvad angår cosplay. Jeg har oplevet nogle virkelig fæle ting, så som at folk mener at Luffys bukser og Narutos krave nok er lavet af hvidt plys... ej gå nu væk! Og folk der laver deres cosplays i skinnende tekstil eller indikere rustnings dele med sølvstof, jamen mine øjne brænder af det! Der er nogle uskrevne regler i cosplay verden, jo det er der faktisk, og det er blandt andet at man ikke bør bruge skinnende tekstiler, medmindre det er en del at cosplaye'er, da det får ens cosplay til at se billigt og noobish ud, og så sørg dog for at vælg en karakter som man kan cosplay. Jeg er en pige der veje 71 kg så jeg ville ALDRIG cosplay noget med miniskørt, shorts eller som viser mave, da jeg ved jeg ikke selv ville kunne lide det, og at andre nok ville få kvalme. Og mainstream cosplay. Det er helt fint hvis man gerne vil det, men jeg er personligt den type som desperat prøver at folde mig fra det da jeg ved J-pop 2009 så adskillige Bleach og Naruto cosplays og så er det bare ikke sjovt mere >__> 10 Sasuke'er, 5 Naruto'er, 22 Akatsukier etc etc etc... Nåh nok om alt det negative.

Men darlings, har i et drømme cosplay som i bare MÅ eje?

Ragnarok Highpriest kan findes her
VG cats © Scott Ramsoomair
Motevational poster kan findes her

0 kommentarer: