fredag den 28. januar 2011

Mor er den bedste i verden*.
(*Danish update)

Jeg elsker virkelig min familie og jeg er virkelig et familie menneske. For mig er min familie virkelig mit et og alt og vores familie har bare altid vÊre sÄdan en der virkelig beskytter hinanden og dem vi har kÊr. Men en ting jeg virkelig bemÊrker nÄr jeg ser pÄ min familie er min mor. Min mor er lige fyldt 47 (uha for en ung dame) og hun er virkelig en enestÄende kvinde i min verden. Lige sÄ lÊnge tilbage som jeg kan huske (eller sÄdan fÞles det) har min mor altid haft dÞj med hendes ryg og jeg ved godt at det nok for andre virker som en trivialitet, alle har jo knas med ryggen af den ene eller den anden grad, men ved hende er det bare ikke det samme. Hun har altid arbejde for at tjene penge til familien sammen med min far og aligevel har hun altid vÊret der for os. Men for en del Är tilbage gik det helt galt med hendes ryg. Hun arbejde i sin tid pÄ et mejeri i vores by og gjorde det i et stykke tid, fÞr hun tog et andet arbejde pÄ en fabrik i en by som ligger 6 km fra hvor hun fÞr arbejde.

Hun tog altid bussen til og fra arbejde, og handlede ind nÄr hun var fÊrdig, men en skÞnne dag gik det helt galt. Hun havde arbejde pÄ en forkert mÄde og det fÞrte til hun fik en diskosprolaps i ryggen. Jeg husker tydeligt den dag det skete... eller det kan ogsÄ vÊre det var en drÞm, nÄr jeg kikker tilbage virker det stadig sÄ uvirkelig for mig, og mange af tingene jeg prÞver at huske omkring situationen er dÊkket i sort tÄge. Det hele var sÄ skrÊmmende. Jeg var ikke sÊrlig gammel... nok kun omkring de 10 Är. Jeg var med far oppe hos nogle venner i den by som vi boede i, hvor vi skulle kikke pÄ hÞsten der skulle i hus i Är. Det var varmt og jeg havde min cykel med, fordi det ikke var andet en 10-15 minutters cykeltur fra vores eget hus af. Det var vel omkring middag og der duftede stÞvet fra den tÞrre jord, fordi det var en knastÞr sommer, og op ad bakken kommer min lillesÞster, for fulde pedal med tÄre i Þjne, op ad bakken til marken vi stod pÄ. Hun var helt oprÞrt og far prÞvede at berolige hende for at fÄ og vide hvad der var sket. hun fortÊller sÄ at mor ligger pÄ gulvet der hjemme og grÊder, og at hun ikke kan rÞre sig.

Far skyder sig hjem med os og vi ser mor ligge pÄ jorden. Hun grÊder og hulker. Det var sÄ skrÊmmende at se, hvad man i sin barndomsverden mener er et stÊrkt menneske som beskytter en, pludselig ligge der som et individ der udviser svaghed og som grÊder. Det var sÄ urealistisk og sÄ uforstÄende. Jeg husker ikke sÄ meget der efter ud over at jeg husker at ambulancen ankom og at jeg selvfÞlgelig var ked af det, fordi nu skulle mor pÄ sygehuset, hvad nu hvis hun led af noget virkelig alvorligt? Hele den uvished var kvÊlende og til og blive gal af. Jeg kan ikke engang huske om vi blev passet, eller hvad der skete efter det. Bare at det virker som om at jeg hele tiden kun har kendt min mor som en kvinde med ryg problemer.
Hun blev opereret for din prolaps og det hele virkede fryd og gammen igen. Det begyndte stille at vende tilbage til en normal hverdag, men hun blev ramt to gange efter det, nÞjagtig samme sted. Og en af de sidste gange hun skulle under kniven, fik vi og vide at skulle hun nogle sinde fÄ en prolaps igen og opereres for den, ville der vÊre en 60% sandsynlighed for hun ville blive lam fra sin len og ned efter.

Det var en ting mor ikke kunne magte sÄ hun takkede nej. Men nu var hendes brusk skive allerede sÄ Þdelagt af alle de operationer at hun ikke turde gÄ det igennem. Hun led under voldsomme smerter i lang tid, og det er fÞrst fornylig at de valgte at ty til en ny mulighed, som var et stÞtte stativ i den del hvor hun var skadet. Op og indtil hun fik den indopereret var det et helved for hende. Hver dag stod den pÄ piller, hver dag var det altid en gamble for at se om hun havde det godt, eller om det var en af de dage hun havde det slidt, men hun holdte ikke op med og vÊre en aktiv mor af den grund. Hun holdte sig til aktiviteter der ikke belastede hendes ryg for meget, og det var tydeligt hvor meget skade mange Ärs arbejde med forkert bÞj og lÞft, havde gjort ved hende. Det vÊrste ved at have en mor der har det sÄdan er at man intet kan gÞre for at hjÊlpe hende. Man fÞler sig sÄ hjÊlpelÞs nÄr hun ligger og grÊder i smerte og hverken kan gÄ eller stÄ. Det gÞr ondt helt inde i hjertet, specielt nÄr man elsker sin mor sÄ meget som jeg gÞr. Jeg grÊd selv mange gange fordi jeg sÄ gerne ville lindre hendes smerte men ikke kunne. Men jeg hadede nÄr hun prÞvede at lade som hun havde det fint og ikke lod sig pÄvirke af hendes smerter. NÄr man har boet sammen med et menneske i sÄ mange Är ender man med og kende dem bedre end de selv gÞr, og jeg kunne jo gennemskue hende med det samme, nÄr hun havde det slidt og dÊkkede over det. Hun gÞr det stadig den dag i dag nÄr hun har ondt, men har fortalt hende hun ikke bÞr. Vi kender hendes smerter og hendes ryg problemer sÄ det er dumt ar skjule det, for ikke at belemre os med det eller for at skÄne os.

Men det hele sÄ ud til og ende godt. Sidste Är fik hun som sagt opereret en stÞtteskinne ind og det hele virkede som om det nok skulle blive godt. Alene det at vi nu mere eller mindre kunne vÊre sikre pÄ at hun ville have en ens dag hver dag var en stor glÊde for os alle, men den stÞrste glÊde for min mor. Bare det og vide at hun endelig kunne stÄ op hver morgen uden smerter, udover hendes fantomsmerter var jo guld vÊrd for hende. I lang tid virkede det ogsÄ pÄ hende, men her i Januar mÄned begyndte det at gÄ tilbage igen. Hun har ondt i hofterne og lÊgerne frygter at det der skulle have hjulpet hende, mÄske er det samme som nu har forsagte nye smerter. Vi beder og hÄber til det er tilfÊldet da det ville vÊre sÄdan et tilbageslag for min mor. Der vare stadig noget tid fÞr vi fÄr svar.

Men det jeg vil fortÊlle med alt dette er at min mor er en kvinde der virkelig inspirere mig. Trod sÄ meget modgang, smerte og svi holder hun stadig fanen hÞjt. Hun smiler stadig og nyder stadig sit liv, trod smerter i ny og nÊ og det er virkelig stort. Det er smukt i min verden og jeg elsker hende sÄ meget. Kan slet ikke forstille mig hvad jeg skulle gÞre uden hende.
SĂ„ derfor, jeg elsker dig mor, du er den bedste i verden
Du gÞr mig mere stolt end noget menneske i denne verden og jeg hÄber virkelig at forkÊle dig pÄ mors dag, elsker dig for evigt :')



0 kommentarer: