Dyrplageri og muskelhunde.

søndag den 9. maj 2010

Jeg er en stor dyreelsker og har altid været det siden min barndom. Det er hvad jeg får ud af at være født og opvokset in i et hjem med at far der var jæger, en tante der arbejdere for zoologisk have og en matematik lære som tit tog klassen med i zoo.
Jeg er altid blevet opdraget med at verden er fyldt med mageløse dyr som alle er specielle og unikke på deres egen måde. Dette har min far altid lært mig, jeg vil dog lige stille ham til forsvar hvis der er nogle der ude der ikke kan lide jægere. Min far er ikke den type der går på jagt for at skyde vildt og voldsomt om dig, han går på jagt de steder de er tilladt (fordi det standen skal minimeres lidt) og de steder hvor der er brug for det. Han er en mand der nyder naturen til sit fulde når han er ude og jage og skyder det han må skyde.
Men som sagt før er jeg vokset op med dyr omkring mig hele tiden.
Jeg er ikke vokset op på en går, men en stor ville i en lille bondeby udenfor Nibe (hvor jeg bor nu) Vi har haft kaniner, fugle, katte, marsvin, hamstere, kyllinger, høns, og tilmed en hest i sin tid, så dyr har jeg bare altid kunne omgås med og jeg elsker det. For mig er kæledyr ikke "bare" dyr, det er en ven og en god kilde til glæde, støtte og hygge hvis man har et! Jeg har desværre ikke et nu, da det er forbudt at have kæledyr i den lejlighed vi bor i, men jeg savner det af hele mig hjerte at have en hund.
Specielt når jeg ser min mindste søster som har 3, og min far og hans forlovet som også har 3 hunde, så savner jeg virkelig at have en. Det er altid så hyggeligt at have en hund (eller kat) som hoppe op og vil ligge og nusse en, eller trøster en når man er ked af det. Kæledyr er bare så livsbekræftende og naturens egen lykkepiller så det gør mig ondt dybt i sjælen når folk mishandler, eller bliver bange uden grund overfor visse dyr.
hvorfor kommer jeg ind på dette emne?
Af en helt specielt grund.... dyrplageri og muskelhunde.
Jeg er syg og træt af at folk tror de ved hvad de snakker om når de siger "Jeg syntes denne type hunde skal forbyde". Tydeligvis udtaler de sig ud af frygt og ikke ud fra et rationelt synspunkt!
Dels fordi denne type mennesker har en evig tendens til at blande muskelhund og kamphund sammen... Dette er dog grueligt forkert da det er to forskellige ting!
Kamphunde er et påtvunget begreb overfor hunde som bruges til kamp.
Muskelhunde er hunde som har en hvis mængde muskelmasse i forhold til normen.
Men grunden til at folk så tit blander de to ting sammen er fordi man jo bruger muskelhunde til at skabe kamphunde... hvornår man du sidst set en kamp Chihuahua? Kan du se pointen?
Men jeg bliver sur når folk mener at muskelhunde er opdrættet til kamp, og at de bare er tikkende bomber der venter op at sprænge i et virvar af skarpe tænde, fråde og snerren... wrong you are.
Største delen af de "kamphunde" vi har er aldrig nogle sinde blevet fremavlet for kampens skyld! Det er noget der er blevet dem påtvunget og ikke avlet ind i dem fra starten af, men først senere i processen.
Jeg ved det er mange af jer hyklere der ude der nu vil skrige op om at det ved jeg skuda ikke en skid og... og nok den klassiske "jeg har haft noget om gøre med de dyr og har studeret det og jeg VED de er opdrættet som kamphunde! NÅH" Godt for dig basse, her er der en småkage.
For tydeligt vis har mange ikke en skid ide om hvad de fyre ud af mund lort.
Jeg kan nævne i flæng mange af de hunde som man ser som en truende muskelhund, der ikke er opdrættet til kamp, men som er blevet udvalgt!

Amerikansk Bulldog: Avlet til formål at hyrde landbrugsdyr og vogte afgrøder.
Amerikansk Pitbull Terrier: Avlet til at fange kvæg, vildsvin og andre vilde dyr.
Amerikansk Staffordshire Terrier (Amstaff): Avlet til at fange og nedkæmpe skadedyr.
Kangal: avlet til at beskytte kvæg og andet, samt afværge ulve, bjørne og Sjakaler.
Fila Brasilieiro: Også avlet til bevogtning af kvæg og andet.
Tornjak: Igen det samme som Fila'en.

Som man kan se er mange af de hunde som man anser for "kamphunde" så men bare fredelige hunderacer der var blevet avlet til at hyrde eller vogte, men som man senere prøvede på at avle kamphunde på. Jeg syntes ikke det er en retfærdig dom mod disse hunderacer. Jah jeg er den type mennesker der mener at i langt største del af de tilfælde vi ser er fordi ejeren ikke kan finde ud af at opdrage hunden ordenligt. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at nogle muskelhunde ER farlige af natur og ikke er til at opdrage (men det er godt nok ved MEGET få hunde jeg tænker sådan) men jeg mener klar at man måtte indføre en form for kørekort til hunden, og at alle hunde SKAL bære sele, uanset om lille søde Fifi går så fint uden sele... Trist! På med den og HOLD den på hunden til man er hjemme.
Jeg kan virkelig ikke døje at man er blevet så bange for denne type hunde. Jeg har læst ved mange lejligheder, hvor det er tilladt at have dyrt, at man godt må have en hund eller kat... men bare ikke liiiige muskelhunde eller kamphunde... Hallo... hvilken idiot med sans for fornuft slæber en KAMPHUND ind i et boligkvarter med børn? Ingen! Muskelhunde er, som nævnt før, ikke nødvendigvis det samme som en kamphund.
Min lillesøster fortalte også om en hun kender som har en Amstaff, der havde vundet mange priser og gået til hundetræning hos en person i flere år med andre hunde. Men efter man opdagede at "uha de er jo faaaaaarlige de sataner" så måtte han ikke længere gå der med hunden... også selvom de kender den og ved den ikke har gjort noget op og indtil nu... BULLSHIT! Det er fandeme hysteri det er! og i stor stil!
Det gør mig arrig at folk behandler hundene som var de fanden selv!
Er de overhovedet klar over hvilke hunde der er de farligste?

5 pladsen) Bull terrier
4 pladsen) Hovawatt
3 pladsen) Rottweiler
2 pladsen) Dalamatiner
1 pladsen) Schæfer.

Det er chokerende ikke? De hunde som vi anser som værende nogle af de sødeste familie hunde er faktisk nogle af dem som der ikke er på top 13 listen, over de hunde der skal forbydes i Danmark. Jeg gør ikke dette for på nogle måde at hænge folk ud med det, men for at få folk til at indse at der er også "almindelige hunde" som er pisse aggressive og farlige. Jeg har tit hørt om folk der er blevet angrebet af små hunde som Gravhunde, Terrier og Chihuahua's men folk reagere ikke på det. Og det gør medierne heller ikke.
Er det ikke pis i øret at medierne fylder os med så meget lort angående disse hunderacer?
Jo det er det. De er der lige så snart man er blevet bidt af en "gal" Tornjak, men lige så snart det er en sød Labrador ved navn Bamse, så flækker de ikke en mine ved det, og siger bare "Nåh". Jeg er chokeret... virkelig det er jeg!

Og nu hvor vi snakker om hunde.
Jeg så to film her for et par dage siden som jeg simpelthen fik kvalme af.
Den ene (har mange af jer nok hørt om) handler om 5 unge Mexicanske drenge (i deres sene teenage år) der finder en herreløs hund på gaden, tæsker den og slår den med pinde til den dør af det... og bagefter giver den den til deres egne hunde som begynder at flå og rive i den! Jeg var ved at kaste op! Jeg var SÅ rasende over at de kunne få sig selv til at mishandle den arme hund på den måde, men at de filmede det og lage det op på Youtube som et trofæ! Der satte jeg sku grænsen for hvor galt det står til med menneskeheden! Som jeg sagde før, jeg ser ikke bare hunde som "dyr"!
Jeg skyndte mig ind på knægtes account (kun 19 år! WTF!?) og svinede ham til!
Jeg så at han havde over 3000 kommentarer som alle handlede om at de skulle bare vente på at folk fik hænderne i dem! Og et park enkelte trolls.
Men jeg var chokeret! Bare fordi hunden er herreløs gør den den ikke til at mål for deres aggressioner! Jeg her videoen her men jeg advare om at den er virkelig syg og fæl, så kan du ikke magte at se et stakkels dyr lide... så kik ikke.
En anden video jeg så var en af et lille SWAT team som bryder ind i en mands hus, skyder hans to hunde (En Pit Bull og en Corgie) foran næsen på børne, kun fordi de mener han var en hardcore pusher... de finder ikke andet en nogle få gram hash...
Jeg mistede virkelig al tiltro til menneskeheden da jeg så det.
Folk der skal beskytte os skyder uskyldige hunde, som kun gør af dem... og så foran børn! Jeg syntes simpelthen det virkede så uvirkeligt. Og for hvad? Nogle gram hash?
De er vist ved at skulle dømmes nu for deres handling, men det er fuldkommen Uprovokeret at de skyder de to hunde. Jeg mener Corgien overlever, men Pit Bullen dør (den får vist også 3 skud). Her kan i se den... men den er også meget voldsom.
Jeg er ked af at der er nogle af jer der uden der måske ser disse videoer, bliver kede af det, sure, får kvalme og det... Men jeg syntes bare at folk skal forstå hvordan dyrene har det.
Hvis dyr kunne vælge ville de nok ikke sætte fod i nærheden af mennesker som mishandler dem eller vil jage dem væk... Men dyr har ikke valgt at være de steder de er... det har vi. Så behandel dyrene med respekt og kærlighed... fordi de har også følelser. De tænker også og kan også opleve frygt, glæde, vrede og sorg. Det er ikke bare hjernedøde kræ som er der for vores underholdning.

0 kommentarer: