Mode? Og hvad så?

tirsdag den 20. april 2010

Mode.
Det er noget der altid har været der og noget der altid vil være der.
Uanset hvor meget vi er foragtet over den eller elsker den... Så vil den altid være en del af livet.
Jeg har aldrig selv været en mode freak, og det er mest af alt fordi jeg aldrig kunne følge dens principper, holdninger og skrækkelige normer.
Mode var for mig kun en ting.
Den var modbydelig og latterligt dyr, og det var kun moderne piger der gik i det møg.
jeg har aldrig rigtig brudt mig om den "generelle" mode... Den som Gucci, D&G eller Dior lancere 4 gange om året; Vinter/Efterår og Sommer/Forår.
Syntes faktisk det meste af det er modbydeligt, og jeg bær bare ikke forståelsen for hvorfor folk higer efter at bruge tusindvis af kroner blot på et par sko fra Jimmy Chu? Eller en kjole fra Dior?
Er det et prestige symbol eller er det simpelthen en form for materiel tilfredsstillelse, fordi man som barn er blevet nægtet noget? Jeg ved det ikke, og jeg tror aldrig jeg vil forstå et.
Grunden til jeg har sådan en avecion mod mode er fordi det skaber et forkert billed omkring mennesket. For det første fordi de tvinger folk til at smide så mange kilo, at man ligner et udmagere skelet, blot for at kunne passe Chanél's "Den lille sorte", men også dels fordi det skaber så meget postyr over et stykke tøj, kun fordi der er et designer navn på det.
Jeg syntes mode branchen er et stort fup nummer!
Engang da jeg skulle til læge, så jeg at der lå et "Elle" magasin... Et af de største modeblade, men ikke så stort som "Vogue". Jeg kikkede det igennem og opdagede til min store rædsel at nogle butikker forlangte 10.000,- for en gladiator sko. 10.000,- for en SKO! Jeg har MAX betalt 1000,- for en og de har holdt i evigheder! men 10K for en skide sko? Ej der satte jeg sku grænsen for hvor galt det skulle gå... Men nej... Jo mere jeg kikkede i det blad, jo mere blev jeg lamslået over de rædselsfulde tynde modellere, men også over de latterlige skyhøje priser!
hvordan man et menneske tjene så mange penge på en enkelt kjole, som ikke er det vilde at se på, og som jeg med garanti kun få syet hos en skrædder for ingen penge? Nemt nok... igen... navnet! Moden verden er virkelig et af de steder hvor navnet bare betyder alt. Skide være med snittet, stoffet eller helhedsindtrykket. En designer ville kunne få en til at bære en plastic pose med lort på, hvis de blot sætter deres navn på det og siger at dette er det nye hotte man burde gå i.
Jeg fatter det stadig ikke. Jah der er da nogle smukke ting, og mange af dem er noget som man kan bære i hverdagen. Men har i nogle sinde SET et modeshow?
Der er simpelthen nogle groteske kjoler som folk kalde mode, og det er ting som de mener skal være det nye hotte at gå med til en natklub. Jeg har set nogle voldsomme afskyeligheder, som jeg ikke begribber folk gider gå med, blive brugt som et eksempel på tidens trend.
Lad mig give jer endnu et eksempel.
Jeg var inde ved en butik som var den klassiske "Hej vi sælger kun tøj for piger Small og ned efter, så alle normal størrelse piger ikke kan være med!"... Jeg faldt over en kjole som egentlig ikke var den kønneste, men som jeg aligevel ville prøve. Den var lavet i grå strækstof, med lange ærmer, en høj hals og en dyb blondekant under kravebenet... alt sammen i den samme grå farve.
Jeg prøvede den på også at den i den grad IKKE komplimenterede en normal størrelse kvinde... men da jeg så prisen... der gik jeg simpelthen ud, hang kjolen op og trak min svigermor ud af butikken... 800,- for en kjole... i grå... en ÉN blonde kant!
hvorfor? Det er simpelthen perverst at folk gider det møg.
Men det er ikke kun prisen på tøjet, det er mindst lige så meget det at den hele tiden skifter.
Haremsbukser, hængerøve og stramme jeans? wtf sker der lige for menneskeheden? Og nu er den nyeste ækle modet kommet frem... At bære sine sokker udenpå bukserne som en bonderøv... hvorfor nu det? Er det ikke nok at folk skal flashe deres klamme "Bjørn Borg" røv til offentligheden? Nej! Lad os gøre det endnu være, og lade dem vise deres Adidas tennissokker også!
Det er virkelig et af de steder hvor jeg ikke fatter moden... Og nok aldrig kommer til det >__>
Men jeg indså en ting... en ting som jeg aldrig nogle sinde havde tænkt over, eller vidste noget om... før nu. Der er jo også mode indefor Lolita og Punk kulturen... Men det tænkte jeg slet ikke på... for mig var det bare den type tøj man gik i for at være anderledes, og for ikke at falde ind under normen og være som de andre. Så jeg var på en måde chokeret over at de også havde mode tendenser... Og det var der mit syn på mode ændrede sig. Jeg er stadig imod den "generelle" mode, men jeg er derimod blevet meget åben overfor moden i de andre tøjstilen. Jeg elsker at se på de nyeste mode trends i J-fashion verden og Punk verden!
Sjovt hvordan man kan ændre sit syn på en 5 øre... Det var virkelig en øjn åbner...

Men Darlings... Hvad er jeres syn på mode?

0 kommentarer: